RSS 2.0

Lesley Pearse

Mellan varven tycker jag att det är skönt att läsa böcker som inte kräver så mycket tankeverksamhet av mig. Läsning som ger mig en upplevelse, läsning som låter mig försvinna bort och leva mig in i en annan karaktärs upplevelser. De senaste två böckerna är skrivna av författaren Lesley (Leslie, står det på de äldre böckerna) Pearse. En brittisk författarinna som skriver böcker om starka kvinnor som får kämpa för att bli lyckliga, i olika historiska epoker. Romantiska böcker, där jag ofta kan säga hur det ska sluta men inte vägen fram till slutet.

Hope - Lesley Pearse Rosie - Leslie Pearse


Hope lånade jag av en väninna. Den här var en bra historisk roman. En grundhistoria med hemligheter och invecklade intriger i ett klassamhälle där man får följa karaktärerna i deras vardag. På ett par ställen var det tydligt att boken var skriven i nutid, bland annat då tankar kring homosexuella diskuterades. Det var en bra och spännande bok där jag på förhand inte kunde förutsäga exakt hur allt skulle lösas, även om vissa saker var mycket förutsägbara, som de ska vara i den här genren. Det jag tyckte om var att karaktärerna var komplexa, de kändes mänskliga.

Rosie var inte lika bra som Hope. Det kan ha att göra med att Hope är skriven senare i Pearse författarkarriär. Mycket var lika. Det var en komplex intrig, med trovärdiga karaktärer. Men jag saknade ett djup i texten och hos karaktärerna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som saknas. Men jag upplever den som lite platt. Den här föll inte mig i smaken. Men jag vet andra som troligen skulle tycka väldigt mycket om den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback