RSS 2.0

Godnatt mister Tom



Godnatt misterr  Tom är en barnbok skriven av Michelle Magorian. Den utspelar sig i England under andra världskriget. Barn från London placeras ute på landsbygden i skydd från bomberna. Den 9-åriga pojken Willie placeras hos den buttriga enstöringen mister Tom. Det dröjer inte länge innan Tom förstår att pojken blivit vanvårdad och misshandlad hemma. Det udda paret förstår och finner förstås varandra.

Det är en välödigt bra bok. Jag känner att författaren inte gissat sig till hur ett vanvårdat barn beteer sig. Det känns väldigt äkta utan att bli för sentimentalt. Karraktärerna i boken är underbara. Jag förälskade mig i den här boken. Sista biten i boken var dock överflödig. En viktig karraktär dör och det gillade jag inte alls. Man får det aldrig riktigt utrett vad som händer med Willies mamma och varför hon är som hon är. Det var ändå en väldigt bra bok som får en 8a av mig. Jag kommer absolut vilja läsa om den.

Som vanligt läste jag bokens sista mening först. Den säger alltid mycket om författarens skicklighet: "Jag håller på att bli stor nu".


/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback