RSS 2.0

Harry Potter bok 2-5 - J. K. Rowling


Harry Potter and the Chamber of Secret - Andra boken i serien om Harry Potter håller inte riktigt samma kvalité, enligt mig som den första boken. Jag kan inte säga riktigt vad det beror på. En trolig orsak är att jag genom filmatiseringen av boken redan vet om den vändning som görs i slutet angående vetskapen om karaktärers identitet. Det vill säga den mellan Tom Riddle och Lord Voldemort, vilket jag kanske hade kunnat räkna ut om jag inte visste det innan. Det är en bra ledtråd att han heter Riddle (gåta) i efternamn. Själva historien är bra och det finns ett driv framåt i berättelsen.

Betyg: 6 av 10


Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - Den tredje boken om Harry håller en högre kvalité än den andra. Nackdelen är att jag har sett filmen innan. Jag får därmed ingen möjlighet att själv hitta de utlagda ledtrådarna i texten och klura ut vad som sker. Jag ser ledtrådarna, men jag vet direkt varåt de pekar. Harry och de andra går nu sitt tredje år på skolan, och jag börjar lära känna båda elever och lärare vid Hogwarts mer och mer. Jag märker att grunden är lagd för karaktärerna, och berättelsen och äventyrets vindlande gångar och intriger får större plats., vilket jag tycker om.

Betyg: 8 av 10


Harry Potter and the Goblet of Fire - Historien håller fortfarande, halvvägs in i serien. En tävling mellan de olika trollkarlsskolorna känns som en förekomst, och det skapar helt naturligt plats för fler karaktärer. Det gör att berättelsen inte går i stå och upprepar sig. Smart drag av Rowling. Nya trollformler och magiska varelser och ting ges plats och skapar spänning. Det är tydligt vilka beståndsdelar i texten som visar på ledtrådar, men trots dem var jag inte helt på det klara med hur det hängde ihop. Det var kul. Jag tycker inte om att veta allt innan slutet. Jag vill bli lite överraskad, och visad på ytterligare en möjlighet som jag inte hade gissat på.

Betyg: 7 av 10


Harry Potter and the Order of the Phoenix - I den här boken blir jag imponerad av hur Rowling framställer Harrys relation till vuxna. Jag känner väl igen den känsla av frustration och vanmakt som Harry känner, då han inte får veta någonting. Rowling har lyckats fånga den unga vuxna, tonåriga, Harry väldigt bra. Även Dumbledore och de övriga vuxna är bra tecknade. Jag kan se och förstå båda ståndpunkterna, valen som gjorts, och skälen till de olika reaktionerna. Det är fascinerande. Om jag vore 15 år och läste den här boken skulle jag sitta och nicka/skratta/skrika i medhåll med Harrys känslor.
Det ska bli intressant att se hur Harry tacklar den nya insikten om sin fars personlighet. Från att James Potter har varit den stora idolen, har den bilden skakats i grunden. Det återstår även att se vad som kommer att ske i relationen mellan Harry och Snape, den utvecklingen finner jag mycket intressant.

Betyg: 7 av 10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback