RSS 2.0

Jorden runt på 80 dagar - Jules Verne


Då har vi haft den sista Bokbödelsträffen innan sommaruppehållet. Vi träffades hos ElinS och hon bjöd på mackor och saffranspannkaka. Det blev en riktigt trevlig kväll, med mycket prat och diskussion.

Boken vi hade läst till denna gång var Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. För min del var det nog bortåt 15 år sedan jag läste den senast, vilket gör att mitt minne inte var så förträffligt. En omläsning gjorde därför inget, förutom att jag kom ihåg slutet. Det tog bort en del av spänningen för mig, vilket var tråkigt. Det gjorde att jag koncentrerade, och irriterade, mig på en del andra detaljer. Överlag så är det en bra berättelse. Jga tycker inte att den håller samma nivå som Vernes böcker om Kapten Nemo, eller Tsarens kurir eller Kapten Grants barn, men det är en bra berättelse. Den blir bättre när man tänker sig in i den tid då den är skriven, i slutet av 1800-talet. Det ger ett helt annat perspektiv till historien, och den läsupplevelse den ger i form av reseberättelse.

Jag blev lite irriterad på alla dessa matematiska, korrekta, beräknande och logiska inslagen, dock så är ju de, som Frida så försynt påpekade i diskussionen, personbeskrivningen av huvudpersonen herr Phileas Fogg. Det går att känna igen sig hos speciellt betjänten, Passepartout. Han känns som ett förkroppsligande av det generellt mänskliga, till skillnad från herr Foggs logiska uttryck. Jag känner inte att jag vill läsa om just den här berättelsen igen, men jag kan mycket väl rekommendera den för en tonåring. Jag blir däremot nyfiken på att läsa om andra böcker av Verne, samt läsa de jag inte har läst ännu. Han är en bra författare, det är ett bra språk och intressanta och spännande berättelser.

Bertyg: 7 av 10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback