RSS 2.0

Harry Potter bok 6-7 - J. K. Rowling


Harry Potter and the Half-Blood Prince - Den här boken har Rowling gett en lite annorlunda inledning. Jag som läsare får veta saker som Harry Potter inte vet om. De inledande kapitlena känns som en nystart. Den här boken skulle nästan kunna stå för sig själv. Berättelsen presenteras med hjälp av tillbakablickar, och historien framskrider med hjälp av att Harry och Dumbledore tittar på minnen. Jag får lära känna Voldemort i den här boken. Relationen mellan Harry och Snape blir bara värre och värre. Jag tror fortfarande, trots händelserna i bokens början, att Snapes lojalitet ligger hos Dumbledore, men jag kan inte riktigt se hur allt hänger ihop.

Betyg: 7 av 10

Harry Potter and the Deathly Hallows - Upplösning. Kampen mellan ont och gott. Den sista boken om Harry Potter ger mig starka associationer. Jag tänker på hur det ser ut, och har sett ut, i världen när det kommer till folkrensningar. Hur ideologin kring rasbiologi och tron på att människor har olika värde kan få gehör och genomdrivas, om och om igen. Maktlystnad och personlig vinning, det är hemskt. Budskapet om kärlekens och ångerns makt som bärs fram av Harry, och indirekt av Dumbledore, påminner mig även om kristendomen. Harry blir en Jesusgestalt, speciellt efter att han har getts möjligheten att gå vidare, eller komma tillbaka.

Berättelsemässigt tycker jag om att Neville kommer fram och tror på sig själv och hjälper. Det är helt rätt att det är han som klier fram och motarbetar. Angående Snape så hade jag rätt! Jag hade inte riktigt lyckats klura ut hur allt hängde ihop, men jag blev glad att hans liv och känslor fick en plats i berättelsen till slut. Jag var nyfiken på den.

Betyg: 8 av 10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback