RSS 2.0

Harry Potter and the Sorcerer's Stone - J. K. Rowling


Jag har svårt att känna en önskan att få läsa en bok som är väldigt lovordad. Istället för att skynda till bokhandeln blir jag snarare anti, och väntar hellre ett tag. Det här är mitt första möte med ursprunget till Harry Potter-hysterin. Jag har sett de tre första filmerna och tyckt om dem. Jag kände att jag ville läsa böckerna, men då kunna läsa hela serien i ett svep. Nu har det blivit dags, för nu kan jag även se alla filmerna efteråt.
Det här är en bra ungdomsbok. Jag kan förstå att den har blivit en sådan fullträff som den är, både i text och på film. Rowling lyckas med konsten att blanda verklighet med fantasi, igenkännande och sebara karaktärer, med en stor portion humor i dialoger och händelser.

Just humorn, och den mänskliga förmågan att använda sig av ironi i sitt tal, tycker jag att Rowling lyckas fånga på pricken. Det känns äkta. På en del platser upplever jag texten som lite lätt. Men det beror nog till stor del på att det är en ungdomsbok, och inte en vuxenbok. I det ljuset håller den precis rätt nivå. Jag kommer vilja läsa den svenska översättningen senare, och troligen vilja ha dem (både på engelska och svenska) i bokhyllan.

Den stora nackdelen med att läsa boken nu är att jag inte får en första-mötet-kontakt med texten. Det här beror på berättelsens kändisskap, och på att jag sett filmen. Jag vet redan vad jag har att vänta. Det som är nytt är hur Rowling framställer det berättelsen i text. Det är ett positivt möte, men jag känner en saknad i att inte kunna få det här första mötet med karaktärerna. Förhoppningsvis kan jag få det när jag kommer till de böcker jag inte sett filmatiseringen av. Det återstår att se.

Jag tyckte om berättelsens början. Det här är en del som inte fått en lika framträdande plats i filmen, vad jag kan minnas i alla fall. Det gav mig därför mycket att få familjen Dursley och Harry mer presenterade. Jag ser med spänning framemot fortsättningen. Den här berättelsen har lyckats fånga mig!

Betyg: 8 av 10

Tarzans tårar



Nu har jag precis avslutat en bok. En härligt lättsmält sak där man fick garva ihjäl sig lite nu och då. "Tarsans tårar" av Katarina Mazetti. Jag valde den enbart för att det var något nytt på bibliotekshyllan med storstilta böcker. Annars hade jag förmodligen inte valt den.

Boken handlar om Tarzan, eller Mariana som hon egentligen heter. Hon är en ensamstående tvåbarnsmamma. Ingen glammig storstadsdiva utan en utsliten, fattig 35-åring med hängtuttar och onoppade ögonbryn. Hon få kontakt med den rika snorvalpen och datanissen Janne (Tarzan och Jane) som lever ett glassigt liv utan att riktigt trivas med det. Han hatar henne men dras till henne. Hon i sin tur är inte ett dugg kär i honom men använder honom gärna som sängvärmare tills barnens far kommer tillbaka.

Berättarperspektivet pendlar mellan att komma från dem båda. Lite nu och då tar barnen över berättarrollen under något kapitel. Då är testen skriven exakt som om den var plockad ur barnetshuvud. Typ "Först då när vi fick följa glasgubben till polisen var han jättesur fast han varit snäll först. och bjudit dajmstrutar. Och när vi inte fick stanna tanten så fick vi till våran dörr igen och ringde på fast ingen svara alls och billy började tjuta och ropa på mamma. De va då glassgubben blev sur och sa att de va då fan. Sen fick vi åka bilen utan tak till polisen." Som barn pratar, alltså. Underhållande i början men efter hand blev det mest jobbigt att läsa de kapitlen.

Jag kommer säkert ha glömt den här boken om några år, sisådär. Jag rekommenderar den dock som semesterbok. Den kan slukas snabbt. Den är rolig och jag håller verkligen av karaktärerna. Jag ger en stark 6a av 10.


Berättelsen om herr Han - Hwang Sok-Yong


Hwang Sok-Yong ger läsaren ett stycke historia med Berättelsen om herr Han. För mig har Nord och Syd Korea tidigare mest varit en plats på kartan, där jag vet att det varit krig och är sträng diktatur. Att den ena staten är mer öppen gentemot världen än den andra. En plats på andra sidan jorden. Boken är kort och saklig, vilket ger den tyngd. Jag lider med herr Han, och genom honom med alla de människor som har drabbats av krigets fasor och efterverkningar.

Tyvärr märker jag att jag inte kan ta till mig allt. Det är främmande för mig. Det är svårt att hålla isär städer, veta vilka som hör till nord och syd, kunna se enbart på namnet om det är en kvinna eller man som beskrivs, eller om det är en ny karaktär eller en gammal. Svårigheten ligger i att det är en annan språkkultur än den jag är van vid, som används och beskrivs. Trots detta är det en mycket stark och viktig bok rörande närapå samtida händelser.

Varför kan inte människor bara få överleva?
Måste det finnas de som vill sko sig på andra, utnyttja andra, plåga andra?

Berättartekniskt tycker jag om hur Hwang Sok-Yong har lagt upp berättelsen. Jag möter först herr Han i hans sista tid. Då han bor själv i ett hyrt rum i ett flerfamiljshus. Jag blir nyfiken på honom, vem han är och vad han har varit med om. Det är en bok som berör, men den blir för enkel och rapportlik för att ge mig mer. Men jag är glad att jag har läst den. Fler borde.

Betyg: 6 av 10

En dåres försvarstal - August Strindberg


Språkmässigt är Strindberg helt fenomenal. Nu är ju detta en översättning, då originalet är skrivet på franska, men det lyser ändå igenom att det är ett mycket bra språk. Texten är väldigt tät, varje ord är avvägt och genomtänkt.

I boken finns i centrum mannen, kvinnan och passionen. Det är tvära kast mellan känslorna. LÄsaren får följa Axel och Maria, och genom Axels ögon berättas hur de blev tillsammans och om hur äktenskapet var fram till och med deras skilsmässa. Det är en självbiografisk bok som bygger på August Strindbergs äktenskap med Siri von Essen. Vetskapen om att det finns en verklighet bakom orden, och att den behandlar en stor författare är fascinerande, men även tragiskt. Det är ett olyckligt förhållande. Det bygger till stor del på passion och den attraktion som finns mellan dessa två människor. Det verkar inte som att de någon gång möter varandra och får ett gemensamt äkta liv.  Det är sorgligt.

Jag läste den här boken tillsammans med P1s Bokcirkel. Det var mycket bra diskussioner de hade, och det var intressant att få ta del av en mans syn på läsningen av den här berättelsen. Det kom in andra perspektiv, till exempel att varje man har en drömbild av sin idealkvinna, vilket är den Axel i den här boken älskar, och han blir besviken när det visar sig att Maria är en kvinna av kött och blod.

Jag tycker att det var intressant och roligt att läsa en bok av Strindberg. Jag har tidigare enbart läst dramer, och nu nyligen en novell (se här). Det som verkligen fångar mig är hans sätt att handskas med språket. Jag kommer att läsa mer av honom, det blir att ta tag i en del hyllvärmare så det blir bra. Jag vill nämligen se om språket blir lika genomtänkt då det är skrivet på svenska. Den här boken är ju skriven på franska i original. Men jag kan mycket väl förstå varför Strindberg har fått det genomslaget inom svensk litteratur som han har fått.

Betyg: 7 av 10

Kärlek och vänskap - Jane Austen


De här tidiga texterna från Austens ungdom är sprudlande, livfulla och ironiska. Flera gånger får texterna mig att småle och skratta till, Bland annat finns det en ung kvinna som svimmar vid minsta känslosvall, och en som får panikattacker. Det blir mest komiskt av det hela. Hon leker med tidens föreställningar ( och våra föreställningar om hennes tid).

Det ligger en skriv- och berättarglädje i texterna som är härlig att få ta del av.

Betyg: 7 av 10

Balen/Höstflugorna - Irène Némirovsky


Balen är en mörk text. Temat i den är hämnd, och en oförmåga att visa ömhet och kärlek i en familj, främst i relationen mellan mor och dotter. Det ställs krav utan försök till förståelse. En trasig och tragisk familjehhistoria som kulminerar på den planerade balkvällen.

Höstflugorna är även den tragisk, men den är inte mörk på samma sätt. Här är det snarare ett utanförskap som porträtteras. Människorna glider ifrån varandra när deras tillvaro försvinner och det trygga, traditionella fotfästet inte finns kvar. Att likna dem med höstflugorna är en mycket talande bild.

Betyg: 7 av 10

Tiden åldras fort - Antonio Tabacchi



Tabucchi använder sig av korta historier för att visa på tiden i människors liv. Den påverkan på varje enskild människa som gestaltas i dennes minne. Jag tycker om den tyngd som finns bakom de, vid den första anblicken, lätta och enkla orden.
Språkbruket är fantastiskt i den här novellsamlingen. Minnet är nog bland det mest personliga som finns, det spelar ingen roll hur ofta de berättas för andra. Minnet är alltid, i grund och botten, ens eget.


Cirkeln gestaltar talande hur en människas tanke och minnen går i och om varandra, samtidigt som personen lyssnar och är delaktig i en kollektiv samling. Jag förstår inte allt, eller exakt vad Tabucchi vill säga med den här texten, men jag fångas av hur han skickligt använder ord för att beskriva en människas tankeverksamhet.

Glipp, glopp, glippe, gloppe är en smärtsam berättelse. Döden och smärtan finns hela tiden närvarande på textens skuggsida. Jag tycker om tanken på att få hjälp att framkalla tidiga minnen från när man var liten. De där minnena saom beskriver hur jag formas till att bli den jag är. Texten avslutas med en tanke som är skarpt ladda; "Kunde det verkligen vara så att han vid sin ålder, med allt han sett och lärt känna, fortfarande inte visste vad som var det finaste i världen?" Ja, hur är det med mig, oss som läsare, vet vi vad som är det finaste i världen?

Moln är en text som för mig känns verklig ocg påtaglig. Jag kan se den pillerätande mannen under sitt parasoll i samtal med den vetgiriga, nyfikna och pratglada unga flickan. Tabacchi lyckas få fram flickans förståelse, förundran och oförståelse över hur vuxna är och om hur världen är beskaffad. Jag hade gärna läst fortsättningen på deras samtal.

De döda till bords berättar minnen. Hur får man dagen att gå när man är ensam kvar med sina minnen? Det ständigt pågående samtalet med sig själv och andra, numera döda, i sitt huvud. Vad betyder kunskap, när man är ensam?

Generaler emellan berättar om en äldre mans minnen. Texten känns som en grundplåt till en större roman, innehållandes en romans alla delar. Den förståelse som finns mellan männniskor som upplevt liknande saker, eller genomlevt samma händelser, och som inte behöver sätta ord på sina minnen. Det är denna förståelse som finns mellan de två generalerna då de möts i Moskva. Ett befriande samförstånd.

Yo me enamoré del aire (Jag blev kär i luften) Minnet av någon, av en tid, återskapad genom en sjungen textstrof.

Festival visar på hur människor, i lönndom och rakt framför varandras ansikten, kan mildra andra människors ondska. Hur kan man utnyttja ett "ont" system, för att komma åt samma system? Ett minne. Många liv.

Bukarest är sig precis likt Sorg. Är det demens eller alzheimers som beskrivs? Vet inte riktigt skillnaden. Titeln, tillika textens sista mening, efterlämnar en känsla av djup tragik och sorg över en människas öde. Sonens känsla inför sin ååldrande fader.

Offbeat Minnen, historier, levnadsberättelser, människor, förutbestämdhet och inre frid.

Betyg: 7 av 10

Adressat okänd - Kathrine Kressmann Taylor


En kort, tät och otäck liten bok. Den visar på ett mycket konkret vis hur en människa förändras och dras med i strömmen i mellankrigstidens Tyskland, då Hitler har sina första år vid makten. Språket är enkelt och vardagligt, kanske är det just det som gör det så verkligt. Texten fyller det syfte som Kressmann Taylor åsyftade, nämligen att uppmärksamma 1938-års  amerikaner om det som höll på att ske i Europas mitt.

Gripande.

Den här korta lilla boken borde vara obligatorisk läsning i samband med att man i skolan läser om andra världskriget.

Dokument rörande spelaren Rubashov - C-J Vallgren


En mycket fascinerande och läsvärd berättelse. Jag tyckte speciellt om början och slutet. Djävulen är mycket skickligt beskriven, lagom arrogant och normal. Carl-Johan Vallgren sätter läsaren lite plats genom sin bild av Djävulen. Bra gjort. Jag gillar även att Vallgren har valt att ha demonen/demonerna Legio (se Mark 5:9 och Luk 8:30) som berättare. Perspektivet att det inte är en jordisk person som för ett arkiv över de personer som Djävulen skriver ett kontrakt med, känns helt naturligt när jag förstår att det är så det ligger till. Berättelsen har ett mått av trovärdighet i sig, vilket helt och hållet beror på det sätt som Vallgren framställer den på.

I mitten haltar berättelsen lite. Jag tror att det beror på att det bara blir nedslag i Perushovs liv, och att nedslagen görs seendes utifrån. Händelserna möter inte läsaren från Rubashovs eget perspektiv hela tiden. Samtidigt är ju skeendena hämtade från dokument rörande Rubashov, så det är helt korrekt. Men jag saknar närheten till Rubashov. Vallgren lyckas dock knyta ihop berättelsen och hålla historien intressant genom hela boken. Det är ett fascinerande tankeexperiment, och jag tycker om att Rubashov får möta andra människor som har dömts till evigt liv. Det visar sig dock tydligt att vissa kan hantera sin odödlighet bättre än andra.

Det stora med den här boken är att den på ett förhållandevis enkelt sätt visar läsaren på historiens upprepning och människans förmåga till ondska. Den insikt som Rubashov kommer fram till i slutet, att han är både ett offer och en överlevare precis som alla andra vanliga människor med allt vad det innebär, är bokens hela essens.

Betyg: 8 av 10


Novellix klassikerfyra




Ett dockhem - August Strindberg
Den här novellen kräver fler läsningar. Jag skulle även vilja läsa om Ibsens Ett dockhem, för att till fullo förstå anspelningarna som görs. Med utgångspunkt från enbart den här novellen tycker jag väldigt synd om kaptenen, mannen i förhållandet. Jag behöver läsa mer Strindberg. Språkmässigt är texten magnifik. Det finns inte ett överflödigt ord, allt är uttänkt och prövat.
Betyg: 6 av 10 (det märks att den är en del i något större, dvs. Giftas I-II)

Ella gör sig fri - Karin Boye
Jag tycker att Boye i den här novellen har lyckats visa på Ellas kvinnliga frigörelse gentemot sin man på ett alldeles ypperligt sätt i förhållande till den tidsperiod som novellen skrevs i. Den gavs ut för första gången 1940. Den korta berättelsen, eller snarare inblicken i Ellas tankar och vardag, är skickligt framställd och trovärdig.
Betyg: 8 av 10

Med strömmen - Hjalmar Söderberg
Gabriel Mortimer har verkligen inte lyckats med att finna sig till rätta. Först går han mot strömmen, mår väl okej. Sedan går han med strömmen, och det bara rullar på. Han är dock inte nöjd och kan inte finna någon lösning, trots allt funderande.
Betyg: 6 av 10

Spökhanden - Selma Lagerlöf
Underbart skriven. Blandningen, och utnyttjandet, av folktro och dåtidens moderna läkarvetenskap i kombination med det mänskliga psyket är riktigt bra. Selmas berättargåva i högklass.
Betyg: 9 av 10

Sammantaget tycker jag att Novellix har satt samman en bra klassikerfyra, med det gemensamma temat äktenskapet. Alla fyra författarna håller en hög språklig och skriftlig kvalité, vilket bara det är en god läsbehållning. Det tråkiga för karaktärerna i novellerna, kan jag tycka, är att äktenskapen inte tillåts vara lyckliga i det vardagliga. Samtidigt beskrivs på ett fascinerande vis den rådande tidsandan, med dess förändring av kvinnosyn och intåget av vetenskap och bildning på flera nivåer i samhället. Mycket läsvärt! Det finns en lärarhandledning tillgänglig till den här klassikerfyran. Det vore intressant att studera och gå på djupet i novellerna med hjälp av den, även som vuxen privatperson, då jag märker att det finns mycket i dem. Sedan att de är korta noveller, eller pixi-böcker för vuxna, på 20-30 sidor i A6-format, underlättar läsningen av dem.

Moment 22 - Joseph Heller


Jag har nu läst en bok som jag har hört talats om i flera år. Själva boktiteln är numera ett begrepp som används i vardagligt tal om en situation som är omöjlig att ta sig ur. Den var inte alls som jag trodde att den skulle vara. Min första tanke om den här boken var att jag trodde det rörde sig om en deckare/action/thriller, vilket visade sig vara helt fel. När jag förstod att den istället var en skildring från andra världskriget, då väntade jag mig en text som var en krigsskildring. Lite åt skyttegravsproblematiken, soldater på fältet, i detta fallet då bombflygare. Men jag hade fel även här. Självklart finns kriget, och bombflygningar med i berättelsen, men de utgör snarare en ram och en plats för berättelsens skeenden istället för berättelsens nav. Det är en väsentlig skillnad.

I början av romanen fångade berättelsen in mig. I mitten av romanen var jag irriterad, lite uttråkad och smått vimmelkantig. I slutet knöts allt samman och fångade in mig igen.

Jag tyckte om sättet att direkt kastas in i den verklighet som Yossarian och de andra soldaterna befann sig i på marken, mellan bombflygningarna, i lägret. Att huvudkaraktären presenteras för mig som läsare liggandes på ett fältsjukhus med en leveråkomma som inte riktigt är gulsot, som inte vill bli gulsot och som inte vill försvinna. Det vill säga en åkomma som Yoassian simulerar därför att det är mycket bekvämare att vara på sjukhuset än sitta i ett bombflygplan beskjuten av luftvärnseld med fara för sitt eget liv. Det är verkligen hans största skräck, att dö. Men hur ska han lösa problemet att avföras ur aktiv tjänst? Det är här som Moment 22 träder in. I början tycker jag om Yossarian, men till slut blir han mest irriterande. Det finns ingen medkänsla hos honom alls. Och jag tycker inte att jag riktigt får lära känna honom. De övriga karaktärerna presenteras var för sig, och berättelsen berättas från olika vinklar och perspektiv beroende på vilken karaktär som framställs. Det är här jag i mitten av boken börjar bli lite vimmelkantig, för jag får ingen ordningsstruktur på alla de händelser som sker i boken. De sista 50 sidorna av boken utgör ett fulländat slut av Heller. Här lyckas han få sin huvudkaraktär Yossarian att öppna ögonen och se vad som sker runt omkring honom, får honom att reagera och faktiskt ta beslut. Hela berättelsen knyts ihop, och de stora fråga som ställs i början av boken, om varför horan slog Orr i huvudet med en sko, får äntligen sitt svar. Och det är genialt. Utan det slutet hade boken inte varit den stora berättelse som den är idag, vågar jag påstå.

Samtidigt som jag läste lyssnade jag även på P1s Bokcirkelsamtal kring denna bok. Det var bra samtal, de lyckades sätta ord på en del av de tankar som jag själv hade under min läsning, vilket berikade den.

Betyg: 7 av 10

Med i tävling!


En av alla de underbara bokbloggare som finns härute firar sin bloggfödelsedag med att ha en tävling för oss bokintresserade. Självklart vill jag, ElinN, vara med!

Du finner tävlingen hos Clara!

OM jag skulle lyckas vinna, så finns det inte så mycket information om mig att hämta på bloggen. Men jag kan tipsa om att mejla till oss, och i ämnesvalet ange de övriga tjejerna som jag driver bloggen med. De har säkerligen en hel del att komma med ;) om du inte vill fråga mig vill säga.

Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf


Det är andra gången som jag läser Gösta Berlings saga, jag kom inte ihåg speciellt mycket från förra gången. Jag plockade upp boken på nytt denna gången för att jag sett att Bokcirkeln i P1 hade läst den tidigare. Jag följde deras lässchema och lyssnade på poddsändningarna när jag befann mig på rätt sida. Det var intressant, men inte lika givande som när jag lyssnade på diskussionerna kring Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Jag tror att det kan bero på att Selma Lagerlöfs skrivsätt inte innehåller lika många metaforer, liknelser och symboliska handlingar och personer som Murakamis.

Språkmässigt tycker jag mycket om Gösta Berlings saga. Lagerlöf använder sig av vackra beskrivningar och låter den värmländska naturen visa sin inre vackra själ. Det är dessa beskrivningar som är bokens starka sidor enligt mig. Gösta Berling själv är jag inte lika förtjust i. Han är en ung man som är totalt omedveten om konsekvenser, och ovillig att ta ansvar för sina handlingar. Jag får inte ta del av hans egna tankar, utan Lagerlöf låter mig lära känna Gösta genom hans handlingar och uttalanden. Jag vet med andra ord inte riktigt var jag har honom.

Betyg: 6 av 10