RSS 2.0

Novellix klassikerfyra




Ett dockhem - August Strindberg
Den här novellen kräver fler läsningar. Jag skulle även vilja läsa om Ibsens Ett dockhem, för att till fullo förstå anspelningarna som görs. Med utgångspunkt från enbart den här novellen tycker jag väldigt synd om kaptenen, mannen i förhållandet. Jag behöver läsa mer Strindberg. Språkmässigt är texten magnifik. Det finns inte ett överflödigt ord, allt är uttänkt och prövat.
Betyg: 6 av 10 (det märks att den är en del i något större, dvs. Giftas I-II)

Ella gör sig fri - Karin Boye
Jag tycker att Boye i den här novellen har lyckats visa på Ellas kvinnliga frigörelse gentemot sin man på ett alldeles ypperligt sätt i förhållande till den tidsperiod som novellen skrevs i. Den gavs ut för första gången 1940. Den korta berättelsen, eller snarare inblicken i Ellas tankar och vardag, är skickligt framställd och trovärdig.
Betyg: 8 av 10

Med strömmen - Hjalmar Söderberg
Gabriel Mortimer har verkligen inte lyckats med att finna sig till rätta. Först går han mot strömmen, mår väl okej. Sedan går han med strömmen, och det bara rullar på. Han är dock inte nöjd och kan inte finna någon lösning, trots allt funderande.
Betyg: 6 av 10

Spökhanden - Selma Lagerlöf
Underbart skriven. Blandningen, och utnyttjandet, av folktro och dåtidens moderna läkarvetenskap i kombination med det mänskliga psyket är riktigt bra. Selmas berättargåva i högklass.
Betyg: 9 av 10

Sammantaget tycker jag att Novellix har satt samman en bra klassikerfyra, med det gemensamma temat äktenskapet. Alla fyra författarna håller en hög språklig och skriftlig kvalité, vilket bara det är en god läsbehållning. Det tråkiga för karaktärerna i novellerna, kan jag tycka, är att äktenskapen inte tillåts vara lyckliga i det vardagliga. Samtidigt beskrivs på ett fascinerande vis den rådande tidsandan, med dess förändring av kvinnosyn och intåget av vetenskap och bildning på flera nivåer i samhället. Mycket läsvärt! Det finns en lärarhandledning tillgänglig till den här klassikerfyran. Det vore intressant att studera och gå på djupet i novellerna med hjälp av den, även som vuxen privatperson, då jag märker att det finns mycket i dem. Sedan att de är korta noveller, eller pixi-böcker för vuxna, på 20-30 sidor i A6-format, underlättar läsningen av dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback