RSS 2.0

Berättelsen om herr Han - Hwang Sok-Yong


Hwang Sok-Yong ger läsaren ett stycke historia med Berättelsen om herr Han. För mig har Nord och Syd Korea tidigare mest varit en plats på kartan, där jag vet att det varit krig och är sträng diktatur. Att den ena staten är mer öppen gentemot världen än den andra. En plats på andra sidan jorden. Boken är kort och saklig, vilket ger den tyngd. Jag lider med herr Han, och genom honom med alla de människor som har drabbats av krigets fasor och efterverkningar.

Tyvärr märker jag att jag inte kan ta till mig allt. Det är främmande för mig. Det är svårt att hålla isär städer, veta vilka som hör till nord och syd, kunna se enbart på namnet om det är en kvinna eller man som beskrivs, eller om det är en ny karaktär eller en gammal. Svårigheten ligger i att det är en annan språkkultur än den jag är van vid, som används och beskrivs. Trots detta är det en mycket stark och viktig bok rörande närapå samtida händelser.

Varför kan inte människor bara få överleva?
Måste det finnas de som vill sko sig på andra, utnyttja andra, plåga andra?

Berättartekniskt tycker jag om hur Hwang Sok-Yong har lagt upp berättelsen. Jag möter först herr Han i hans sista tid. Då han bor själv i ett hyrt rum i ett flerfamiljshus. Jag blir nyfiken på honom, vem han är och vad han har varit med om. Det är en bok som berör, men den blir för enkel och rapportlik för att ge mig mer. Men jag är glad att jag har läst den. Fler borde.

Betyg: 6 av 10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback