RSS 2.0

En dåres försvarstal - August Strindberg


Språkmässigt är Strindberg helt fenomenal. Nu är ju detta en översättning, då originalet är skrivet på franska, men det lyser ändå igenom att det är ett mycket bra språk. Texten är väldigt tät, varje ord är avvägt och genomtänkt.

I boken finns i centrum mannen, kvinnan och passionen. Det är tvära kast mellan känslorna. LÄsaren får följa Axel och Maria, och genom Axels ögon berättas hur de blev tillsammans och om hur äktenskapet var fram till och med deras skilsmässa. Det är en självbiografisk bok som bygger på August Strindbergs äktenskap med Siri von Essen. Vetskapen om att det finns en verklighet bakom orden, och att den behandlar en stor författare är fascinerande, men även tragiskt. Det är ett olyckligt förhållande. Det bygger till stor del på passion och den attraktion som finns mellan dessa två människor. Det verkar inte som att de någon gång möter varandra och får ett gemensamt äkta liv.  Det är sorgligt.

Jag läste den här boken tillsammans med P1s Bokcirkel. Det var mycket bra diskussioner de hade, och det var intressant att få ta del av en mans syn på läsningen av den här berättelsen. Det kom in andra perspektiv, till exempel att varje man har en drömbild av sin idealkvinna, vilket är den Axel i den här boken älskar, och han blir besviken när det visar sig att Maria är en kvinna av kött och blod.

Jag tycker att det var intressant och roligt att läsa en bok av Strindberg. Jag har tidigare enbart läst dramer, och nu nyligen en novell (se här). Det som verkligen fångar mig är hans sätt att handskas med språket. Jag kommer att läsa mer av honom, det blir att ta tag i en del hyllvärmare så det blir bra. Jag vill nämligen se om språket blir lika genomtänkt då det är skrivet på svenska. Den här boken är ju skriven på franska i original. Men jag kan mycket väl förstå varför Strindberg har fått det genomslaget inom svensk litteratur som han har fått.

Betyg: 7 av 10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback